Etika Bila Berkomunikasi

Sensitiviti wujud mengikut sempadan negara, undang-undang, masyarakat setempat dan norma-norma yang tidak tertulis secara khusus seperti budaya, amalan dan kepercayaan serta kesantunan. Sebagai penulis, kita perlu sensitif dengan persekitaran walaupun tidak tertulis dengan jelas dalam undang-undang.

Adakah wajar, profesional dan beretika bila mengendalikan satu rancangan TV dengan cara ini? Ikuti pengalaman seorang pengacara TV yang sukar mengawal dirinya semasa satu temuramah secara langsung di TV:

Walaupun kelihatan seperti kesilapan itu kecil iaitu “tidak mampu menahan ketawa” kerana gelihati dengan suara tetamu yang diundang, namun, impaknya sangat besar. Pengacara ini dianggap kurang ajar, tidak bersimpati dengan nasib malang pesakit berkenaan, malah dilabelkan sebagai menghina. Dia akhirnya telah diberhentikan dari stesyen TV berkenaan serta merta hanya kesilapan “kecil” itu.

Dari sudut komunikasi, tindakan pengacara ini sudah tentu bertentangan dengan nilai komunikasi berkesan. Dia tidak mampu mengawal komunikasi bukan verbal yang sepatutnya diaplikasikan secara serentak dengan komunikasi lisan. Dia memang bersimpati dengan nasib malang tetamu Undangan dalam rancangan ini dengan nada suaranya yang sedih, namun apabila dia tidak mampu menahan diri untuk ketawa semata-mata kerana suara si tetamu yang kedengaran pelik dan menggelikan hatinya, tindakan itu telah melenyapkan rasa simpati itu. Komunikasi tidak berlangsung seperti yang sepatutnya.

Saksikan pula komunikasi yang berlaku antara seorang guru dan seorang murid yang sedang marah ini.

Apa pendapat anda? Bagaimana seharusnya komunikasi itu berlangsung?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s